MINA FAVORITER ALLA KATEGORIER!

M I N A F A V O R I T E R A L L A K A T E G O R I E R! / M Y F A V O U R I T E S!

Mina Favoriter

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

måndag 19 juli 2010

Snart vinter igen / Soon winter again

I år ska jag faktiskt vara förberedd när vintern kommer. Det har jag sagt tidigare och nu börjar det faktiskt se ut som om det kan bli allvar av den planen.

This year I really intend to be prepared when the winter comes. I have said before and now it actually looks like it could be so.



Nu har jag nästan gjort klart en mössa till Alex – en teststickning = ingen bild än på ett slag – men det blev garn över som jag lika gärna kunde sticka upp direkt. Det är ett jättehärligt garn, Mistral från Zitron, tjockt och mjukt och härligt och jag hoppas och tror att det inte ska klia. Perfekt för vintermössor, med andra ord. Det enda negativa är att det inte är maskintvättbart, men hur ofta tvättar man mössor, egentligen? Det är ju inte som med tröjor.

Now I've almost finished a hat for Alex - a test knitted one = no picture for a while - but I got quite some yarn left and thought I just as well could knit it up at once. It’s Mistral from Zitron, thick and soft and lovely and I hope and believe that it not will be itchy. Perfect for winter hats, in other words. The only negative thing is that it not is machine washable, but how often you wash hats, anyway? It's not like sweaters.





Hur som helst så räckte garnet precis till en alldeles slät och egentligen rysligt tråkig mössa till Poppy, men den kan ju fungera som test av garnet och även om den inte lyser av originalitet kan den ju fylla sin funktion som värmande huvudbonad.

Anyhow, it was just enough yarn for a plain and really horribly boring hat for Poppy, but of course it can be used as a test of the yarn and even if it not is anything original or fun with it, it of the course can fulfil its function as a warming hat.


En fuskpolo har jag också kommit igång med, men den har inte blivit fotograferad än. Har faktiskt inte bestämt mej än för vem av mina hjärteknytt som ska få den, får se lite hur storleken verkar när den är klar.

I have also started with a neck warmer, but it has not been photographed yet. Have not really decided who of my beloved kids that will get it, I will decide it when it’s finished and I can see the size a bit better.





En tröja till Tristan har det blivit också. Den är gjord av ett nysta sockgarn och stickad uppifrån och ner. När jag närmade mej slutet på själva kroppen och hade ärmarna kvar började jag på allvar inse att garnet inte skulle räcka fullt ut, så därför beslöt jag mej för att göra muddarna i ett annat garn. Det var inte helt lätt att hitta något som inte avvek för mycket i stil och fason, men till slut bestämde jag mej för svart. Låter kanske lite konstigt men det var den färgen som passade bäst. Det var ett mycket klokt beslut, ja att inte chansa på att det ursprungliga garnet skulle räcka, för jag använde nog dubbelt så mycket av det svarta än vad som blev över att det första.

A sweater for Tristan has also been finished. It is made of one ball of sock yarn and knitted top-down. When I had done most of the body and sleeves were left, I realize that it not would be enough yarn, so I decided to make the cuffs in a different yarn. It was not easy to find something that did not diverge too much in the style and colour, but in the end I choose black. It may sound a bit strange but it was the colour that I thought suited best. It was a very wise decision to complete with another yarn and not rely on that the first one would be enough, because I was using probably twice as much of the black than it was left of the first.





Men en liten slatt blev det, 7 gram närmre bestämt, och det delade jag upp i två lika stora / små nystan och fick ut ett par strumpskaft av det. När det tog slut fick strumpskaftet vara så långt det blivit och fortsatte sen med det svarta till häl och fot. Blev faktiskt riktigt bra, även om bilden är mörk och dyster.

It was 7 grams left, and I shared in two equal sized balls and got a pair of sock legs out of it. When it came to an end I let the legs are just as long as they were and continued with the black yarn for the heel and foot. They really turned out quite nice, even if the picture is dark and gloomy.





Vad mer? Jo, det är ju trots allt sommar än ett slag, förhoppningsvis, och i min optimism har jag satt igång med en kortärmad tröja till mej själv. Det är Dixie Lace Sweater, och garnet är Muskat, som passande nog finns på rea just nu. Får se om jag får den färdig innan höstkylan tränger sej på, det verkar på väderrapporten som om sommaren i alla fall tänker ta en liten paus nu. Men det kommer väl fler somrar?!?

Och så har jag fått ett mönster från Kaz i RAK Europe, på en så söt liten flickkofta. Den bara måste jag börja på med det snaraste, och har redan gjort en provlapp i Järbos Tropik. Verkar kunna fungera bra.


What else? Oh yes, it is after all still summer and hopefully it will stay for some more weeks, and in my optimism I started with a short-sleeved sweater for myself. It’s the Dixie Lace Sweater, and the yarn is Muscat, which conveniently are on sale right now. We'll see if I get it finished before the autumn come, it seems at the weather report as the summer will take a break now. But it will come another one next year, won’t it?!?

And I have got a pattern from Kaz at RAK Europe, such a cute little girl's cardigan. I just have to start with it soonest possible, and I have already made a swatch with Järbos Tropic. Seems to work fine.

1 kommentar:

Manduzana stickar sa...

Jag är så imponerad över att du har så många projekt på gång samtidigt. Och allt blir ju så fint :)