MINA FAVORITER ALLA KATEGORIER!

M I N A F A V O R I T E R A L L A K A T E G O R I E R! / M Y F A V O U R I T E S!

Mina Favoriter

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

söndag 7 december 2008

Julstrumpa / Christmas Sock

Nu har Alex en julstrumpa, undrar om det kommer att finnas några spännande paket i den på juldagens morgon? Ja, den stackars lille engelsmannen måste ju vänta ända till dess innan det blir några riktiga julklappar. Fast ett litet paket eller två blir det kanske på julafton också, eftersom mormor och morfar kommer att vara där och se till att det blir mesta möjliga effekt av helgen.

Men som sagt, nu har julstrumpan blivit klar. En vansinnigt rolig historia att göra, men kanske lite väl mycket på fri hand. Jag började med att plocka fram en hel hög restgarner av Drops Alaska som jag hade från Himalaya-sjalen jag gjorde för, ja när det nu var. Sen hittade jag ett lämpligt mönster i e-boken 7 Holiday Treasures to Knit. The Chubby Sock heter det, och verkade kunna fungera skapligt till garnet. Provlappen visade i och för sig att masktätheten var en del lägre, men vadå, lite större gjorde det väl inget att den blev? Jag började helt efter mönstret, men där skulle det bara vara mönster på den övre delen av skaftet och sen inget mer, och hur roligt vore det? Så efter mudd och mönsterrapport enligt mönstret fortsatte jag frejdigt på fri hand. Nåt så kul! Jag behövde ju inte ens tänka på att anteckna, det skulle ju bara bli en. Fast rätt snart märkte jag allt att den nog tenderade att bli lite i största laget. Men inte ville jag riva upp och börja om, det skulle nog inte bli så farligt. Men visst blev det alldeles på tok för stort, våran stackars Alex hade kunnat krypa in i den och aldrig hitta ut igen! Vad göra? Naturligtvis köra den en vända i tvättmaskinen, och simsalabim hade den krympt med en tredjedel. Tyvärr förlorade den lite av mönstringen och kontrasterna mellan färgerna, men nu är den i alla fall användbar – hoppas jag!

Före / Before


Efter / After




Now has Alex a Christmas Sock, wonder if it will be any exciting parcels in it at Christmas Day? Yes, our poor little Englishman has to wait till Christmas Day to get the proper Christmas gifts. But it will probably be a parcel or two at Christmas Eve as well, since grandmother and grandfather will be there and see that it will be as much as possible out of the holidays.

But as I said, now the Christmas Sock is finished. It was really fun to do, just may be a bit too much of free hand. I began with sorting up the left over’s of Drop’s Alaska from the Himalaya shawl I did, yes whenever it was. Then I found a pattern in the e-book 7 Holiday Treasures to Knit, the pattern named The Chubby Sock. It looked like it could work with the yarn, at least more or less. The gauge wasn’t exactly the same, but I thought it would be ok if the sock became a tiny little bit bigger. So I started with the cuff and the pattern report from the pattern, but instead of just knit in solid colours for the rest, as suggested, I kept on in stranded knitting just as it happened to be. So fun! And since it just should be one, I didn’t have to do any notes of what I was doing, just keep on knitting. Well, soon enough I began to suspect that it may be should be a bit too big, but I didn’t want to frog it and start all over again, it wouldn’t be that bad, would it? But of course it was! It was huge, our poor little Alex could have crawled in there and never found his way out again! So what to do? A while in the washing-machine, of course! And abracadabra, now it’s a third smaller. Unfortunately it lost a bit of the pattern effects as well as the brightness of the colours when felted, but at least possible to use – at least I hope so!

6 kommentarer:

Hanne sa...

Men så läcker den blev och fort gick det också (sagt med en uns avundjuka i rösten). Det blir verkligen nåt att hänga upp på öppna spisen.

Iron Needles sa...

I think it is great!

Anonym sa...

Den blev ju jättefin efter tvätt - kommer definitivt att pryda sin plats vid öppna spisen. :)

Anonym sa...

Hej tittar allt förbi men är så dålig på att lämna något spår, fy på mig. Men du får en utmärkelse av mig.

Sussry sa...

Men va snygg. Lyckos Alex!

Lupie sa...

So awesome Alex will love it!