MINA FAVORITER ALLA KATEGORIER!

M I N A F A V O R I T E R A L L A K A T E G O R I E R! / M Y F A V O U R I T E S!

Mina Favoriter

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

tisdag 15 juni 2010

Mer smått / More small things




Nu har jag gjort klart den lilla sommarponchon till Poppy, och till och med fått iväg den med posten. Jag tycker den ser trevlig ut, men om den passar är en helt annan historia …

Now I have finished the summer poncho for Poppy, and even sent it away. I think it looks nice, but if it suits is an entirely different story ...





I fredags kväll kom Jan hem och frågade om jag inte skulle kunna sticka en tröja/kofta/någonting till en av hans arbetskamraters lilla flicka, som tack för hjälpen med nåt …

Och vem är jag som säger nej när någon ber om något stickat? Tänkte snabbt och effektivt – en kofta uppifrån och ner med lite spets, alltid trevligt för små tjejer, men färg? Försökte få Jan att tänka till, vad skulle vara passande? Men på karlars vis blev det väldigt, VÄLDIGT vagt.

Ta nåt …
Jaha, en sån här mångfärgad? Jaaa, jättefin.
Eller en vit? Jaana, jättefin.
Eller en blå? Jaaa, jättefin.
Ska den vara slät, så här? Jaaa, jättefin.
Eller ska det vara med lite flätor, så här? Jaaa, jättefint.
Eller ska det vara med spetsmönster? Jaaaaaaaaaaa, jättefint.

Tolkade det som att Jan som den direkta överlämnande fann spetsmönster vara det mest passande, så så fick det bli. Det blå Tildagarnet beslutade vi tillsammans, för det är så behagligt. Och nu är jag på väg med den och hoppas på att få den färdig i kväll, så den kan överlämnas innan Jan går på semester. För se semester ska vi snart ha, och då – närmre bestämt på lördag – kommer Karin och David och våra favoritkillar Alex och Tristan hit! Och de ska stanna i två veckor! Tänk så mycket kul vi ska hitta på, fast det kanske inte blir så mycket stickat eller bloggat då. Och över själva midsommarn kommer Ulf, Helene och favorittjejen Poppy också, tänk sicken lycka att ha allihop här samtidigt! Tror ni jag längtar, eller?


Last Friday evening Jan came home and asked if I could knit a sweater / cardigan / something to one of his co-workers little girl, thanks for the help with something ...

And who am I to say no when someone asks for something knitted? I started to think fast and efficient - a cardigan top down, may be with some lace pattern, isn’t it nice for little girls? But what about the colour? Tried to get Jan to think, what would be suitable? But in men’s way it turned out very, very vague:

Make something ...
Well, this kind of multi-coloured yarn? Yeees, really nice.
Or a white? Yeees, really nice.
Or this blue? Yeees, really nice.
Shall it be plain, like this? Yeees, really nice.
Or shall it be with some cables, like this? Yeees, very nice.
Or shall it be with the lace pattern? Yeeeeeesss, very nice.

I interpreted it as Jan found lace patterns to be the most suitable, so I decided to make it in that way. And eventually we decided about the blue Tilda yarn, it is so soft and nice. Now I'm almost finished with it and hope to get it all done tonight, so it can be handed over before Jan goes on vacation. Yes you see, soon - specifically at Saturday - Karen and David and our favourite guys Alex and Tristan will come! And they'll stay for two whole weeks! Just think how much fun we are going to do, though it might not get that much knitting or blogging during that time. And for Midsummer Ulf, Helene and our favourite girl Poppy will come, too! Can you imagine the luck to have them all here at the same time! Do you think I'm longing???

3 kommentarer:

Zel, The Grimm Witch sa...

You are such a fast knitter... And I LOVE the poncho for Poppy!!!!! It is so amazing!

ylva sa...

Fina båda två ! Hjälp det var länge sedan jag var "hemma " hos dig Hoppas att du mår väl och att du njuter av sommaren ( hoppas att den tar lite fart snart med lite mer värme)


/Y.

Rosenvante sa...

Åh, så mysigt med de små. Jag riktigt längtar till juli när jag får hit mitt lilla barnbarn.
Kul att du vill vara med i min utlottning och lycka till