MINA FAVORITER ALLA KATEGORIER!

M I N A F A V O R I T E R A L L A K A T E G O R I E R! / M Y F A V O U R I T E S!

Mina Favoriter

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

fredag 31 oktober 2008

En sån kär överraskning! / What a lovely surprise!




Se vad som låg och väntade på hallgolvet när vi kom hem från läskiga jobben ikväll:

Är de inte för goa, Ulf och Helene? En grappa-choklad, en chokladbok och en handarbetstidning på tyska – OBS! notera namnet på publikationen! Och det som ett tack för sällskapet på vår gemensamma italienresa. Man blir änna rörder! Och jag som den sista tiden gått och funderat på att skaffa en tysk tidning – stickrelaterad, naturligtvis – för att se hur det skulle gå att få ut något av ett mönster på detta vilda tungomål. Det finns ju de som följer mönster på både ryska, japanska, franska och jag vet inte allt, då skulle det ju vara kul att göra ett försök med det för mej något mer lättbegripliga tyskan. Det finns mönster på en topp som kanske skulle kunna gå att greppa. Men det finns ju ingen användning för en sådan än på många månader, så tanken får nog mogna lite :-)

Oh, look what we found when we came home after work tonight! A grappa chocolate, a book about chocolate and a handicraft magazine in German! Do you notice the title of it? It was a surprise gift from our beloved Ulf and Helene, as thanks for the company at our trip to Italy. Aren’t they sweet?




För övrigt går det undan med den billiga leverkorven här! En tröja på tre kvällar, helt i min smak! Fast ärligt talat har det inte varit många maskor, 16m/10 cm stickor nr 5,5 och storlek 2 år, det blir ingen långdragen historia. Men jag måste säga jag är nöjd med den, tjock och mjuk och go. Nu återstrå bara att se hur den håller i fason efter några tvättar. Det här garnet - Tropical Lane's Tuttofare – är helt nytt och okänt för mej.

Har köpt ett nytt sockgarn, Regia Bambu, för att göra ett par sockar till Jan igen. Det är helt vildsint så förtjust han har blivit i hemstickade sockar. Jätteroligt att det uppskattas, det man gör, men jag vill ju också så gärna få klart Ulfs kofta så jag kan sätta fart på allvar med tröjan till David. Har inte gjort mer än några cm, och den som jag tänkt skulle vara klar tills vi ska dit till jul.

Julstrumpan till Alex måste bara hinnas med, högsta prioritet.

Och så har jag hittat ett koftmönster som jag tror Karin skulle gilla. Fast om den trista lilla realisten djupt inne i mej får framföra sin åsikt, så blir det nog inget med det förrän framåt våren. Hoppas det fortfarande är modernt då!

Vantar hade jag tänkt sticka inför vintern också, liksom en tröja till Linnea i ett härligt garn jag fick över när jag stickade en väst till Karin. Och så naturligtvis Abby som jag hade tänkt Helene skulle få i julklapp. Fast det kommer väl fler jular, om inte tecknen är helt fel.

Det finns så mycket kul jag skulle vilja göra, men tiden … :-( Har inte tid att jobba, fast utan det blir det väl inte mycket garnpengar, kan jag tänka.


Fast and easy! A sweater in three evenings, just my cup of tea! But honestly it wasn’t that much of stitches, 16 st/10 cm, needles no 5,5 mm and size 2 years, it can’t be anything but fast done. But I must say I’m very satisfied with it, thick and soft and cosy. Now just let’s see how it will remain after some washing. This yarn – Tropical Lane – is all new for me.

I have just bought a new yarn for another pair of socks for Jan. It’s unbelievable how fond he has been of homemade socks. It’s really fun that they I’ve done so far has been appreciated, but I really longs for finishing the cardigan for Ulf and go on with the sweater for David. I intend to get it finished until Christmas, so we could bring it with us when we will go there, still hoping but is not all convinced.

The Christmas sock for Alex just has to be done, no matter what.

And I’ve found a pattern of a cardigan that I think Karin would like http://www.elann.com/ShowFreePattern.asp?Id=259024. But the tiny little realist deep into me said that it won’t be done until springtime. Hope it still will be fashion at that time!

Mittens – with a lot of different colour patterns on or cables or other decorations –are on my list to do immediately, as well as a sweater for Linnea with a left over yarn from a vest I did for Karin. And of course Abby intended to do for Helene for Christmas.

Oh, it’s so many things I would like to do, right now, not next week or month or year! I’ve really not time for work, but suppose I have to, it would be hard to buy yarn without that.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vilken fin tröja och vilka härliga färger. Tacksamt med snabba stickningar ibland.

Jag läste hos Natrurskyddsföreningen att de hittat bekämningsmedel i flera ekologiska viner:

http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/jordbruk-och-mat/matens-varstingar/cancerframkallande-gift-i-vin/

Tråkigt.

Cybèle sa...

Lovely sweater - isn't knitting for little ones great!Friend of mine is expecting twins - yippee, two of them to knit for!

Boel sa...

Härlig tröja till Alex, kul med annat än marinblått, grått osv till en kille.

Jag har också mångdubbelt fler stickningar än jag har tid... Inte mycket att göra åt antar jag.

Boel

Anonym sa...

Ps. Läste en kort krönika idag i Svenska Dagbladet om stickade mördarmaskiner (dvs. Dalek). Då tänkte jag på dig :-)

Lupie sa...

Check my Blog. I nominated you for an award. Just follow the steps I posted.

Anonym sa...

Har startat en till blogg...:-)
http://dagensvaska.blogg.se


Premiär idag!