MINA FAVORITER ALLA KATEGORIER!

M I N A F A V O R I T E R A L L A K A T E G O R I E R! / M Y F A V O U R I T E S!

Mina Favoriter

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

torsdag 9 oktober 2008

Rapport från ett vinglas /Only in Swedish

I går kväll var det åter dags för nyhetsprovning i Munskänkarna. Några av oktober månads nyheter på Systemet presenterades, och det fanns en hel del godsaker där. De viner som släpps i oktober, precis som de som kommer i aprilsläppet, tillhör det så kallade ordinarie sortimentet, är alltså inte tillfälliga som de flesta viner som kommer resten av året utan ska vara tillgängliga i minst ett år. Skönt, nu behöver man inte springa benen av sej för att få tag på någon av godingarna.

Vi fick prova sex vita och nio röda viner, och min favorit alla kategorier blev nr 2175 Comtes d’Isenbourg Riesling Grand Cru Schoenenburg 2005, 149:-. (Ja, ja, det är inte namnet jag föll för!) Inte särskilt ålderstigen, men redan med en tydlig petroleumton i både doft och smak. Sanslöst gott, tyvärr lite dyrare än genomsnittsvardagsvinet, men det är ju inte genomsnittsvardag jämt heller, eller hur? Mums för Måns var det i alla fall enligt mina smaklökar. Fast min grannprovare tyckte det var för syrarikt och var inte alls imponerad. Märklig man, så det kan bli  Fast det är väl det, om än inget annat, jag lärt mej genom åren. När det gäller smak finns inte rätt eller fel, och det gäller bara att komma på vad man själv gillar för typ och stil.

På den röda sidan överraskade ett billigt riojavin, nr 12679 Lat 42 Gran Reserva 2001, 79:-. Riojaviner är väl sällan mitt förstaval, tycker ofta de blir lite för tjocka och ekiga, men denna var överraskande fräsch. En stor doft av fat och dill, mjuka tanniner och bra syra – perfekt för dem som inte vill ha sträva viner – och dill, tobak och choklad i smaken. Ett synnerligen lättdrucket vin!

För den som föredrar lite tuffare grejer så är nr 2716 Solanes 2004, 169:-, en riktig höjdare. Det kommer från den närmast kultförklarade delen i nordöstra Spanien som heter Priorat, en riktig tungviktare med kraftiga tanniner, bra syra och mycket bär i både doft och smak. En sån flaska kan man roa både sej själv och sitt sällskap med en hel lång kväll, smaken stannar kvar hur länge som helst i munnen, och det är en ren njutning att bara sitta och sniffa i glaset dessutom.

Inga kommentarer: