MINA FAVORITER ALLA KATEGORIER!

M I N A F A V O R I T E R A L L A K A T E G O R I E R! / M Y F A V O U R I T E S!

Mina Favoriter

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

måndag 13 april 2009

Teststickning / Test knitting


Egentligen borde jag gå och lägga mej och inte sitta här och röra runt. Det är ju bevars väl arbetsdag imorgon igen. Men jag måste bara berätta …

Nu har jag fått klartecken från Kim Haesemeyer att berätta mer om teststickningen jag nämnde som hastigast för några dagar sen.

Som sagt, Kim hade hittat mej på The Testing Pool i Ravelry, och hade ett mönster på en poncho hon ville ha testat. Det tyckte jag lät lysande, och dessutom hade jag merparten av lämpligt garn hemma, så jag satte igång på stört. Ponchon är i filtmodell, en rektangel med hål för huvudet, inte den strutformade varianten alltså. Den stickas från sida till sida med ett jättestort ”knapphål” mitt på för huvudet, med lite mönster av olika slag utefter vägen. Garnet, Cygnet Wool Rich Aran, är tjockt och stickor nr 5,5 använder jag så det går undan rätt bra. Ungefär 20 % har jag nog gjort så här långt, men nu är det stopp för jag väntar på mer garn. Den ska nämligen bli tvåfärgad och det var bara en färg jag hade. Men Modern Knitting där jag beställt det från brukar vara snabba i vändningarna, så i morgon har jag det nog. Men velig som jag är kunde jag inte bestämma mej för vilken andra färg jag vill ha, så jag beställde tre olika! Klurig som jag är tänker jag att de som inte kommer att användas till detta säkert blir alldeles utmärkta till tröjor åt Alex, det är nämligen ett himla härligt garn, superwash 75 % ull och 25 % polyamid. Ber eventuellt att få återkomma med bön om smakråd lite senare.

Really, I ought to go to bed, not sit here, it is working day tomorrow. But I just have to tell …

Now I have got clear sign from Kim Haesemeyer to tell more about the test knitting I mentioned shortly some days ago.

As I said earlier, Kim found me at The Testing Pool at Ravelry, and she had a pattern for a poncho she wanted to be test knitted. I thought it sounds brilliant, and I had most of yarn at home so I started promptly. The poncho will be in the shape of a blanket, not cone shaped. It’s done from one side to the other, with different patterns in sections. The yarn, Cygnet Wool Rich Aran, is heavy and I use needle no 5,5 mm so it will be a quite fast project, I think. So far I have done just about 20 % of it, but had to stop because the pattern asks for two colours and I just had one. I have ordered more, and from my experience Modern Knitting is very fast so I hope to have it here tomorrow. But I couldn’t decide what second colour to choose, so I ordered three different! But they I not will use for the poncho will be perfect for sweaters for Alex. The yarn is lovely, super wash 75 % wool and 25 % polyamide. May be I will be back to ask for advise about what colour to choose.

1 kommentar:

Lupie sa...

I am very bad with what colors go together. I will ask my art teacher daughter what goes well with Garnet.