MINA FAVORITER ALLA KATEGORIER!

M I N A F A V O R I T E R A L L A K A T E G O R I E R! / M Y F A V O U R I T E S!

Mina Favoriter

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

torsdag 15 januari 2009

En, två … många / One, two … many



Allra först måste jag visa fotot jag fick från Karin till min mobil. Crickettröjorna har kommit fram och är provade, visst är de fina, våra pojkar?

First of all I have to show the pic I got in my mobile phone from Karin. The Cricket sweaters has arrived and are tryed on. Ain't they lovely, our boys?





Nu fladdrar jag åter som en lycklig fjäril från blomma till blomma! Många grejer på gång, och lilla flätkoftan till Linnea är till och med klar. Den har gått snabbt och elegant, stickad uppifrån och ner, inte en söm att sy, bara några trådar att fästa och knappar att sy i. Lysande, nu får jag bara hoppas att den ska passa unga fröken.

Now I’m flying as a happy butterfly from flower to flower! It’s a lot on the needles now, and a small cable cardigan for Linnea is now done. It has been fast and easy, knitted from the top down, not a seam to sew, just to weave in the ends of the yarn and put on the buttons. Brilliant, now I just hope it will fit the young lady.





Brandbilströjan till Alex går framåt också, om än inte i samma fart. Tjock som bara den blir den, inte något att ha under jacka, kanske snarare som ytterplagg en kylig vårdag. Alltså ingen större brådska med den. Mönstret är från Sandness och norrmännen är tydligen helt galna i att klippa i sina stickningar. Så är det tänkt här också, att man ska sticka runt ända upp till axlarna och klippa upp för ärmarna, men aldrig i livet jag vågar mej på det i denna! Det verkar bara för kusligt, tror nog allt det är bäst att öva på någon liten provlapp ett antal gånger innan jag vågar mej på det till något ”riktigt” som jag lagt tid och möda på.

The fire engine sweater for Alex is progressing well, even if not in the same speed. It’s really thick, nothing to wear with a jacket, perhaps as outerwear a cool spring day. So it’s no hurry with that one, no spring in sight for several months. The pattern is from Sandness and Norwegians are apparently completely mad about cutting into their knitted things. And so it is planned with this one too, you should knit in round up to the shoulders and cut up for the sleeves. But I don’t dare to do that! It seems just weird, I think I will try it – some day! - on small swatches a number of times before I dare to do it on a proper knitting.





Guitar Man Socks växer också till sej, halvvägs på första skaftet. Tycker de ser riktigt bra ut, och Jan har redan önskat sej ett par sådana också. De här är tänkta till Ulf, så Jan får allt vänta ett slag.

Guitar Man Socks are on their way as well, half way to the heel at the first one. It looks really good, and Jan has already ordered a pair of them, too. These are mending for Ulf, so Jan has to wait for a while.


Däremot har jag nu skaffat mer vantgarn och snart ska väl Jan ha sina bilvantar med fällbar topp i alla fall. Köpte ytterligare ett garn samtidigt och ska göra ett nytt försök med lite kortare bit mellan mudd och tumme, och likaså låta bli fingrarna i sånt här tjockt garn, tänker mej att det skulle fungera bättre med bara en resårkant en liten bit upp på fingrarna.


Karins kofta har kickats igång också. Inte många varv än så länge, men ändå …

Och sist men inte minst, har fått hem garn till en tröja till Jan. Inför detta inköp förkunnade han att det kanske rent av skulle kunna vara kul med något annat än svart, brunt eller marinblått. Höll med och visade vad han hade att välja bland. Och han valde rött! Och inte vilken röd färg som helst utan en riktigt rejält tomteröd! Snacka om omsvängning. Jag tycker den är helläcker, men hade väl aldrig trott att Jan skulle välja en sådan. Ska nog börja med en provlapp i kväll.

Och så har jag sett en sån ljuvlig tröja på Stick å Brinns blog, som skulle vara perfekt till Alex. Ja, ja, jag vet, han behöver inte fler tröjor nu, men jag har tänkt göra den i stl 3 år, det har han inte så många av än. Och ja, jag vet, han har inte fyllt två än, men vad gör en stackars mormor? Den här från Yll och Tyll går bara inte att motstå, och så ska det vara en mössa till också. Och till skillnad från de flesta andra tröjor jag gjort ska denna vara i bomull, så det blir väl liksom en särskild hög för sej, eller hur?


However, I have now got some more yarn for the Magic Mittens for Jan and hope to finish the second one in a few days time. At the same time I bought an additional yarn and will do another pair as well, with a little bit shorter between the cuff and the thumb, and do them without fingers, I think this yarn is a bit too thick for that. May be it would work out better with just a ribbed edge half way up at the fingers.

I’ve also started with Karin’s cardigan, not many rows so far, but still ...

And last but not least, I’ve got the yarn – from Modern Knitting, where else? – for a sweater for Jan. When I asked him about what colour he should prefer I really got a shock, he said it could be fun with something else than black, brown or navy blue, took a look at web shop and he chosen red! And not just red, it’s really Santa Claus Red! Talk about reversal. I think it is lovely, but I had never ever guessed that Jan would choose that one. I will do the swatch tonight.

And I have seen such a lovely sweater on a blog that would be perfect for Alex, with cars in a line. Yes, yes, I know, he does not need more sweaters now, but I plan to do it in size three years, he has not so many of them yet. And yes, I know, he is not even two yet, but what should a poor grandmother do? I just couldn’t resist it, and it is a cap with the same pattern. And unlike most other sweaters I have done so far, this will be in cotton, so it can’t be compared with the other ones, right?


Och så har jag fått en utmaning från både Strumpstickorna och Nina. Här är mina svar:


4 av mina favorittvprogram:

Tittar inte särskilt aktivt på tv. Herrn i huset har ensamrätt till fjärrkontrollen, men är det något nyhetsprogram på burkar jag lyssna. Är det någon engelsk deckare brukar jag vanligtvis följa med i handlingen tämligen väl och På Spåret är lite småkul att lyssna på.

4 saker jag gjorde igår:

· Jobbade
· Lagade middag
· Hade den sista lektionen i baskursen i vinkunskap
· Stickade en ärm på liten flickkofta


4 saker jag längtar till:

· Vecka 9, då vi ska tillbringa hela veckan med båda våra ungar med familjer!!!
· Våren
· Sommaren
· Pension

4 favoritrestauranger:

· 43 kvadrat
· Alberts
· Meza

4 saker på min önskelista:

· Att våra ungar med respektive familj får det riktigt bra i livet
· Att vi alla får vara friska
· Att Migrationsverket och invandrarministern – vad det nu är han heter – börjar tänka
· Att Israel slutar bära sej åt som svin

6 kommentarer:

Michelle B sa...

The sweaters look so adorable on the boys!!! Your little yellow sweater is so sweet! it's the same pattern I made for my niece for Christmas!

Carina sa...

Jag älskar att läsa din blogg. Som vanligt alltså.

Hur har du lyckats få gubben din att vilja ha ditt stickade? Jag jobbar på det men har bara lyckats med sockorna som jag gör just nu. Har du några bra knep att lära ut?

Kram Carina

Lupie sa...

What handsome young men! The sweaters are awesome!
The Cricket sweater is too cute and I love the pattern on the socks!

Zel, The Grimm Witch sa...

Brava!!!!! Your guys look wonderful in their matching sweaters! And I love the yellow one! Beautiful.

Hanne sa...

Hej Lena

Så fina pojkarna blev i sina Crickettröjor. Det måste ha varit en skön känsla att få se resuiltatet "på plats" och koftan till Linnéa var så söt.

Men Lena du menar väl inte att du stickar fram och bakstycke på brandbilströjan var för sig med den ohemula mönsterbården på avan?!?! I så fall lyfter jag på hatten och bugar mig djuuupt för ditt tålamod

Sussry sa...

HEJ, Du har fått en utmärkelse. Kika in hos mig.