MINA FAVORITER ALLA KATEGORIER!

M I N A F A V O R I T E R A L L A K A T E G O R I E R! / M Y F A V O U R I T E S!

Mina Favoriter

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

lördag 12 januari 2008

INTE för stort! / NOT too large!


Nu har jag lyckats! Att få någonting klart som inte är för stort. Men tror tyvärr att det slog över lite för våldsamt :-/ Det är alltså Baby Surprise Jacet det handlar om. Har nu avslutat en till Johannas baby, och tänkte att det skulle väl vara själva den om jag inte skulle kunna åstadkomma någonting som kunde vara lagom direkt när Baby kommer. Det som behövdes var då ett riktigt tunt garn, och jag bestämde mej för Handpainted Yarn's Lace och använde stickor nr 3. Den blev faktiskt riktigt fin, bättre i färgen än vad fotot visar, men som sagt liten, till och med väldigt liten för att inte säga pytteliten. Hur stor är en nyföding? Det är ju inte så länge sen Alex var där, men inte kommer jag ihåg hur små grejer jag stickade till honom först. Dessutom har jag för mej att allt var för stort åtminstone någon månad. Ska bli väldigt spännande att se hur den här egentligen stämmer eller inte stämmer i storlek.

Now I've done it! I have finished a Baby Surprise Jacket for Johanna's baby, and this time I intended to do something that Baby can use immediately after beeing born, a small one in other words. I used Handpainted Yarn's Lace and needle no 3. And it is small, very small, not to say extremly small. I doubt it will fit, but I must admit I can't remember how small a newborn use to be, even if it isn't that long ago since Alex was there. But at the other hand, as I remember everything I did for him was too big for at least one month. It will be very exciting to see how it will works out.



Så har jag äntligen kommit igång med Spindelsockarna. Jättekul men lite pilligt. Men jag är inte riktigt nöjd med hur kroppen utvecklar sej, får kanske sy några styng på avigsidan för att få ihop den ordentligt. Som det nu är verka det glipa lite för mycket.

Som vanligt är det Chrysopolis-sjalen som får stiga åt sidan när något annat pluppar upp, är nu halvvägs på den men inte håller ens den reviderade tidplanen. Först hade jag tänkt/hoppats på att den skulle vara klar innan jul. Sen var tanken att den borde bli klar till halva februari. Eftersom den är tänkt till kompisdottern Johanna hade det ju varit kul om hon kunnat få den som en liten Nybliven-Mamma-present. Nu är planen att hon ska få den till midsommar. Då brukar det alltid vara så kallt och ruggigt så det kan behövas något att svepa om axlarna.

At last I've started with the Spider-socks. It'a a very nice and fun pattern, but I'm not quite satisfied with the body of the spider. May be I have to sew a few stitches on the backside to avoid too big holes there.

As usual it's the Chrysopolis-shawl that has to take a step backwards, when something new turns up. So far I have done half of it, and the timeschedule is far behind. First I intended to finish it before Christmas, and when that failed I hoped for half of February. But it's just to realise, midsommer is more likely.

10 kommentarer:

Sussry sa...

Wow, coola sockor, gillar både färgen och spindeln. Hoppas du får till det så du blir nöjd.

Svårt att sticka något till en som man inte alls vet storleken på. Nyfödingar är ju så olika. Hoppas den söta tröjan blir bra.

kram!

Anonym sa...

aha... spindelsockarna... var katten var det nu jag såg mönstret på dem, hm... vet att jag gillade mönstret, men sparade jag länken? nä, just det ;)
Pärlorna trär jag alltid på maskan när jag stickar med en metalltråd... gör du det? blir så jobbigt att ha alla pärlor med på tråden och dra dem framöver på garnet annars... och så SITTER ju pärlan på plats där den SKA sitta... åker aldrig på aviga och gömmer sig eller något liknande...
Må så gott... värmländskan... kramis, ngn som halkade in på ett bananskal och säkert halkar in igen ;)

Anonym sa...

Så fina, pärlspindeln är väl en fridlyst och mycket ovanlig art :)
Kan kanske användas i träningssyfte för de spindelrädda (jag är dock inte det, men min dotter). Ha en skön stickhelg!

Anonym sa...

Förresten är det ett egenhändigt skapat mönster eller finns det i cyberrymden någonstans???

Agneta sa...

De sockorna kommer att bli läckra. Har tittat på det mönstret flera gånger. Sak nog göra dem jag också snart.

Eva i Halmstad sa...

Hej
Va fina sockarna blir.
Eva.

Eva i Halmstad sa...

Hej
Va fina sockarna blir.
Eva.

Anonym sa...

Hi Lena
I like this surprise jackets very much. I see a lot of them in Ravelry. Sadly, i am no Grandma.
Knitting with beads i have never tried, it looks very interesting.

Hugs to you and have a nice sunday

Iris

Anonym sa...

Åh, tack för tipset. Det ska jag absolut prova!!!!!

Strumpstickan sa...

Så fin babyjackan blev!