MINA FAVORITER ALLA KATEGORIER!

M I N A F A V O R I T E R A L L A K A T E G O R I E R! / M Y F A V O U R I T E S!

Mina Favoriter

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

torsdag 31 januari 2008

Eureka!

Tusen tack för all hjälp med mina falska flätor! Nu har pengen trillat ner! Undrar om det är spetsstickning och inte stickad spets jag har hållit på med, så felaktigt i detta fall? Ulricha skrev om det i måndags på sin blog. Hade faktiskt inte en aning om att det fanns olika sätt att göra omslag. Har alltid tvinnat garnet om stickan och det har fungerat utmärkt till sjalarna, men så uppenbart inte när det gäller falska flätor. Helt fantastiskt vad det finns mycket att lära sej!

I have had some problems with the pattern for the February Socks in the Sock Club. It is ment to be nice holes in them, but I didn't managed to do them! I have successfully done plenty of holes in shawls, but it didn't work out at all in this pattern. I complained about it earlier here at the blog, and got lots of usefull tips, so now at last I got it! And last Monday I read Ulricha's blog where she wrote about the differens between knitted lace and lace knitting. I had no idea about the different ways one can do lace-holes! But now I know and have started with a pair of green socks in the correct way. But I will finish the black-and-white ones as well, because I like them even if it not is what the designer ment!

Så här ser nu den äkta falska flätan ut:



Har inte kommit så långt, för jag försöker samtidigt komma framåt med de falsk-falska flätorna:



När det sen känns lite ansträngt i händerna av de tunna strumpstickorna tar jag en vända med Baby Surprise Jacket eller ett par alldeles nybörjade filtade tofflor till.De förra var så kul, det är ju så facinerande att se omvandlingen som sker i tvättmaskinen, så jag tänkte göra ett par till i mer traditionell sockfason, alltså rundstickade i stället för som de förra som stickades släta och syddes ihop. Men att sy ihop är inte vad jag kallar nöje, så några sådana blir det inte mer. Men den flytande latexen som jag var så misstänksam mot från början visade sej vara alldeles lysande!

When my hands asks for differens sizes of needles to work with, I change over to a Baby Surprise Jacket for Alex or a pair of felted slippers. I'll take photos of them when they have grown a bit more.

4 kommentarer:

Strumpstickan sa...

Så fina sockorna blir!

Sussry sa...

Trodde inte att det speladew så stor roll hur man gjorde omslaget. Kul att du fått till falska flätan nu. Både den falska och den äkta blir riktigt snygga!
Trevlig helg!

Anonym sa...

Så trevlig blogg:)

Eva i Halmstad sa...

Vad fina "flätorna" blir.
Ha de gott på dej.
Eva.