MINA FAVORITER ALLA KATEGORIER!

M I N A F A V O R I T E R A L L A K A T E G O R I E R! / M Y F A V O U R I T E S!

Mina Favoriter

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

måndag 1 mars 2010

Konst / Art

Vi har fått våra livs första teckningar av Alex idag. De kom med e-post, detta fantastiska media. Jag blev alldeles varm och tårögd!

We have got our life's first drawings from Alex today. They came by e-mail, this fantastic medium. I all warm and teary-eyed!





Den första är bara mormor. Mycket likt, om jag får säga det själv. Har alltid ansetts som en skönhet och det framkommer mycket tydligt här tycker jag.

The first is of grandmother. Very similar, if I may say so myself. Has always been considered a beauty, and it becomes very clear here, I think.





Sen är det en bild av både mormor och morfar. Lite mer arbetad, ett helt annat djup i denna, eller hur?

Then it is a picture of both grandmother and grandfather. A bit more work, a different depth in this, right?






I går blev jag faktiskt färdig med Jesse Polo till Tristan. Känner mej riktigt nöjd och det ska bli väldigt kul att se vad Alex tycker om att han och Tristan får likadana. Tror det kan vara jättekul.

Yesterday, I finished Jesse Polo for Tristan. I feel really satisfied with it and it'll be great fun to see what Alex thinks about that he and Tristan got similar ones. I think it can be great fun.







En teststickning har jag också avslutat, har gjort den för en av mina favoritdesigner, Kate Oats. Det är hon som gjort Jesse Polo också, liksom Mary Swanson Cardi-Vest som jag nästan är klar med. Det är faktiskt bara knapparna som saknas.

I have also completed a test knitting, I have made it for one of my favourite designer, Kate Oats. It is she who made Jesse Polo also, just as Mary Swanson Cardi-Vest that I almost have finished. In fact, it’s only the buttons that are missing.





Ett par enkla raggsockar börjar ta form, hoppas de blir klara innan det är för varmt för dem. Karin den stackarn har frusit om fötterna men inte fått några nya sockar på hela långa vintern. Så dags att komma med dem nu, jag skäms!

A simple pair of socks are close to be finished, hope they will be so before it's too warm for them. Poor Karin has been freezing at the feet but not get any new socks for the whole long winter. I'm really ashamed!



Jag har börjat fundera på vad jag ska ta med mej för stickningar när vi åker till London på lördag. Det är ingen idé att ta med något som kräver koncentration, och det ska inte vara mer än ett nysta i taget. Ett par sockar är alltid bra i sådana sammanhang, men det känns lite futtigt med bara ett projekt. Funderar på Elizabeth Zimmermanns klassiska tröja med mönstrat ok. Skulle vara kul att prova hennes formel. Min tanke är att göra en till Alex och försöka få till ett bilmönster i oket istället för det traditionella Fair Isle mönstret. Tänker att om jag börjar på den när vi är iväg så har jag inte så långt kvar till mönstringen när vi kommer hem. Den här ska vara med steek också, och det är något som jag aldrig provat på förut och med skräckblandad förtjusning ser fram emot.


I've began to thinking about what knittings I will take with me when we go to London next Saturday. It makes no sense to include something that requires concentration, and it has to be something with just one working ball of yarn at a time. A pair of socks is always good, but it feels a bit futile with only one project. Thinking of Elizabeth Zimmermann's classic sweater with patterned yoke. Would be fun to try her formula. My idea is to make one for Alex and try to make a car pattern in the yoke instead of the traditional Fair Isle pattern. I think that if I start with it when we are away, I will not have that much left till the pattern section when we get home. This will be with steeks as well, and it is something I never tried before, and looks forward to it with fear mixed with excitement.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Guld värt med första bilden som ett barn ritar, en perfekt huvudfoting och de är väl värda att spara.

Anonym sa...

Tusen tack för det som ploppa ner i min postlåda. . .

Megan sa...

That vest is so pretty- I love the colors. Great work!

Hanne sa...

Vilka underbar tröjor till bröderna. Försök att få till en bild på båda grabbarna den skulle jag gärna vilja se.

Hanne sa...

Hej Lena

svar påfrågan du ställde i kommentaren om Kitty mössan. Jag tror att Gjestal baby ull är rätt OK (i alla fall i jämförelse med Sisu och Silja). Ialla fall så påstod unga fröken att den inte kliade ett dugg och däremd inte behövde fodras. Frågan är bara hur pålitlig den utsagan är med tanke på bråskan hon hade att få den till dagis. Hur som haver mössan blev fodrad främst pga att jag min klant stickade resåren med stickor 3 och den blev lite sladdrig, med fodret håller den formen lite bättre.