MINA FAVORITER ALLA KATEGORIER!

M I N A F A V O R I T E R A L L A K A T E G O R I E R! / M Y F A V O U R I T E S!

Mina Favoriter

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

lördag 2 augusti 2008

Vinmässa

Inte nog med att jag är en sticknörd, jag är vinnörd också! Inte att undra på att jag aldrig hinner städa eller laga mat eller vattna blommor eller andra god-husmors-plikter. Jag har fullt upp ändå!




Såsom varande vinnörd – och det är tack och lov Jan också, liksom i princip alla våra vänner och bekantar – så är man naturligtvis medlem i Munskänkarna. Och här i Trollhättesektionen har vi varje höst, sista lördagen i oktober, en vinmässa. I år blir det för 17:e gången. Inte dåligt att vi orkat med alla dessa gånger, men det är ju så in i norden kul, och dessutom vet vi hur uppskattad den är av alla våra besökare. Det brukar komma så där en 2 500 varje gång.

Hur som helst så kräver det sin kvinna/man att vara med om det här. Förberedelserna har varit igång sedan i mars, och i torsdags träffades vår vinmässogrupp för tionde gången. Nu har vi provat igenom 60 viner och börjar närma oss dagen då beslut skall tas om vilka 20 vi ska presentera i vår monter. Totalt är det 10 grupper/montrar som består av 8 – 10 personer vardera, och som presenterar ca 20 olika viner. Varje grupp har sitt område och vi har i år Ungern, Uruguay, USA och Österrike. Som den klurige förstår har vi i år delat upp vinvärlden i bokstavsordning. Andra år har det varit distrikt, floder, dalar … ja, uppdelningen har varit väldigt fantasifull genom åren.

Men som sagt, nu har vår grupp provat igenom tillräckligt många för att vi ska kunna välja ut ett antal godbitar, men det är inte lätt. I dessa fyra länder finns både rött, vitt, rosé, sött och mousserande vin och alla fyra ländernas alla typer bör finnas med i urvalet. Vi har betygsatt de viner vi provat, så nu blir det att välja de bästa ur varje kategori. Sen är det bara att hoppas och be att de ska finnas kvar på Systemet när beställningen läggs i slutet av augusti. Det är inte att ta för givet med nuvarande ordning med det tillfälliga sortimentet som dominerar bland de bättre / intressantare vinerna.

När väl urvalet är gjort, beställningen lagd och vi fått klartecken från Systemet ska katalogen skrivas. Var grupp skriver sin del. Denna katalog får sen besökaren tillsammans med ett glas och ett antal kuponger vid entrén. Kupongerna används som betalningsmedel för de viner som provas. De kostar olika antal kuponger beroende på hur dyrt vinet är, det kan skifta från 1 till kanske 15. Fler kuponger kan sen köpas till, 60:- för tio stycken.

Ska berätta mer längre fram. Nu har jag faktiskt inte tid att sitta här längre. Den lilla nästan men inte helt förkrympta husmodersådran i mej pockar på att jag ska gå till affären för att inhandla lite lämpliga matvaror. Om ca fyra timmar ska vi nämligen få besök av kompisarna Ingrid och Sven-Bertil. De skulle nog bli rysligt snopna om de inte fick något att äta. Fast vin har vi hemma! Man har väl sina prioriteringar :-)

1 kommentar:

Carina sa...

Husmorsplikter? Vad är det för något? Det finns alltid viktigare saker att göra. Sticka, eller gå på någon trevlig utsällning t ex eller annat roligt.

Du som gillar och kan viner då. Måste få fråga. För ett tag sedan smakade jag det röda vinet Drostdy-Hof och tyckte det var jättegott. Du måste förstå nu att jag inte är någon vinkännare så döm inte ut mig helt och hållet. Vad skulle du säga om det vintet?