MINA FAVORITER ALLA KATEGORIER!

M I N A F A V O R I T E R A L L A K A T E G O R I E R! / M Y F A V O U R I T E S!

Mina Favoriter

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

lördag 19 maj 2007

Den fantastiska sticklistan


Vad skulle jag ta mej till utan de fantastiska stickproffsen i Sticklistan? Jag har nu ett slag hållit på med en minst sagt mystiskt skapelse som eventuellt och förhoppningsvis ska bli en väska. Det var inga problem att få den att växa till sej, men med avslutningen visade det sig betydligt klurigare. "I-Cord Bind Off" skulle det vara, men förklaringen till hur det skulle gå till översteg min fattningsförmåga. Vad göra? Jo, skicka ut ett nödrop till Sticklistan. Och svar kom, som ett brev på posten, lysande sådana från Lena Wiberg och Lisa Åhlström. Tusen och åter tusen tack till er båda! Nu kan jag avmaska med I-Cord, snyggt som bara den blir det och hur det än blir med väskan i övrigt så är avslutningen jättefin. Ja, den är inte riktigt färdig än, ska göra en axelrem och ett par fickor också, sen ska hela härligheten in i tvättmaskinen för en riktig genomkörare. En sak är säker, den kan inte bli sämre. Jan hävdar å det bestämdaste att den skulle passa utmärkt som tvättpåse, för veckotvätten. Tycker i och för sig att det är lite överdrivet, så stor är den inte, fast kanske inte så långt därifrån. Tog en bild av den, men hade inte den obligatoriska tändsticksasken att jämföra med. Men en cigarettändare bör väl fylla samma funktion?

Sussry undrade över bollen jag stickat till Alex Den har jag gjort efter beskrivningen http://www.knitting-and.com/knitting/patterns/toys/woollyball.htm. Där föreslås det att man syr ihop delarna med sömmen utåt, kantad med langettstyng, men jag tyckte det blev lite vasst så jag vände sömmarna inåt istället. Kanske den eftertraktade runda formen varit lättare att få till om jag följt ursprungsdirektiven, men som det nu är så är den mjuk och skön om än lite bulig här och var. Markerade däremot sömmarna med kedjestyng. Delarna är ju med nödvändighet mer elastiska än sömmarna, så jag vet rätt inte det skulle gjort någon nytta. Att den inte rulla iväg av egen kraft tycker faktiskt både Alex och jag är ganska bra.