MINA FAVORITER ALLA KATEGORIER!

M I N A F A V O R I T E R A L L A K A T E G O R I E R! / M Y F A V O U R I T E S!

Mina Favoriter

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

onsdag 3 oktober 2007

I valet och kvalet



Ack och ve, alla dessa svåra beslut som måste tas! Nu är jag nästan klar med första ledtråden av SoC och har idag fått hem garn till Secret of the Stole, nedan (ovan) kallad SoS. Mycket förkortningar blir det, men visst känns det lite märkvärdigt att svänga sej med alla dessa förkortningar, endast kända av de invigda? UFO, FO, WIP ... Mycket mystiska benämningar finns det!

Men åter till mitt dilemma. Idag har jag alltså fått hem garn från Britt Andersson, Hillevågs Alv Kamgarn. Hade först tänkt använda Kampes 1-trådiga, men tyckte det verkade lite tjockt och gjorde därför denna förändring i planerna.

Har nu också gjort en provlapp, och för första gången i mitt liv har jag dessutom stickat in pärlor! Två sorter har jag köpt, en i pärlvitt och en i glas. Men i min otroliga enfald trodde jag att stl nr 9 var större än stl nr 8. Nu inser jag att jag var helt ute och reste, så var det ju inte!!! De jag har köpt är alltså väldig, väldigt små.

Det gör att jag egentligen har tre saker att besluta om:

För det första, ska jag gå ner en storlek i stickor och få det lite tätare?
För det andra, ska jag köpa större pärlor?
Och för det tredje, ska jag använda pärlvita eller glas?

Lättast är nog fråga ett som troligtvis kommer att besvaras med nej och fråga tre som nästa säkert besvaras med glas. Fråga nr två: vet ej. Fast jo, kanske, det ska nog inte vara för stora heller, eller ...?

Oj, vad jag känner mej velig! Snälla söta rara lilla Stålfågel, om du har dina vägar förbi här, ge mej en hint! Annars bestämmer jag själv!!!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tack, snälla Lena för dina snälla kommentarer :-) :-) För att besvara din fråga om vantarna: nej, de är inte svåra att sticka, bara lite ovant med flera färger för mig. Men du klarar av dem! Om du vill kan du få mönstret till spiralsjalen (som är ännu lättare än vantarna).

Jag skulle nog gå ner en storlek i stickor, och jag skulle nog ta pärlorna i glas. Jag gillar att de glittrar lite i sjalarna :-) Men jag tycker att storleken på pärlorna räcker. Men allt är ju en smaksak. Jag har inte börjat på SoC, för jag har inget garn (är det verkligen 1800 meter, och inte 1800 yard). Och jag har inte garn till SoS heller, fast jag är med på båda... Vojj, vojj... Ha det bra! Ulricha.

Anonym sa...

Ps. Fin provlapp! :-) Jag har inte ens hunnit så långt...

Ståålfågel sa...

Åh, men det ser ju helt underbart ut...som en slöja till min Enhörning! Jag tycker om att pärlorna bara finns, om man tittar noga, de du har ser verkligen jättefina ut!

Men kanske täta lite? Fast efetrsom jag är väldigt ovan vid stickbilder, har jag ett ganska dåligt begrepp om hur stora hålen är...men jag litar på ulricha, tycker hennes förslag lät så bra!

Den kommer bli otroligt vacker när den är klar.

Förresten har mitt liv i affärerna fått en ny vändning, det är verkligen populärt med stickat i år, eller är det bara jag som ser det överallt? Vet inte, men jag skulle nu ( efter en halvtimme på stan) kunna komma på värsta tomtelistan med olika önskningar till mig och Ulf.

Ståålfågel sa...

Här kommer önskelista "överraskning" .U vill ha en PoF eller SoT ( spelar ingen roll vilken av dem så länge de är rosa) tre ToFF och VoFF och jag nöjer mig med ett par KoF( gärna i offwhite).

Strumpstickan sa...

Röda pärlor?

Soili sa...

Jaaa...du,den här situationen känns igen.Jag skulle nog inte gå ner i stickstorlen,men kanske ta en annan färg på pärlorna,kanske lite åt syrenhållet,annars är dom pärlvita fina också.

Sussry sa...

Om jag vore du skulle jag nog gå ner en halv storlek i stickor. Pärlor, hm, båda fina. Av dessa skulle jag nog välja de glasklara, annars kan jag rekommendera silverline rocaille pärlor. Dessa har en silverfärgad linje mitt i och ger både kontrast och glitter utan att ta över helt. Titta på Pärldesigns hemsida om du inte varit där. Finns massor av pärlor.
www.parldesign.com (har dock något fel just nu, går inte att komma in)

Stackare nu har du fått många olika svar från alla håll.

Eva i Halmstad sa...

Hej Lena
JAg skulle nog också gå ner lite i storlek på stickorna, vilka pärlor... de är ju så svårt, jag gillar båda varianterna, kanske skulle man bryta helt med en annan färg som Monica och soilt sa.
Vi får väl se va de blir när du har bestämt dej.
Nu har jag börjat om på minSoc för tredje gången är inte riktigt nöjd med mina garn val efter att jag sett dittt fina, började med enfärgat ljusbrut gjorde 60 varv, rev upp tog mitt melerade bruna och gjorde 20 varv och rev upp, nu har jag gjort 15 varv med ett duvblått strumpgarn, får se hur länge jag klarar mej denna gången, och imorgon börjar SoS.
Ha en go da , Eva.