MINA FAVORITER ALLA KATEGORIER!

M I N A F A V O R I T E R A L L A K A T E G O R I E R! / M Y F A V O U R I T E S!

Mina Favoriter

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

söndag 7 oktober 2007

Lite förvånad ...



I fredags kom första ledtråden till Secret of the Stole. Den skulle bli med pärlor och glitter och glans, och i presentationen talades det om nyårsafton. Det var med spänd förväntan jag satte igång. Fast redan en blick på mönstret sa att den nog kanske eventuellt inte skulle bli vad jag trott. Och allteftersom jag stickade besannades mitt intryck. Mycket slätstickning är det! Och pärlorna syns nästan inte alls, de borde varit mycket större som det nu verkar. Fast en kul början blev det med de två uddarna i kanten. Kan inte låta bli att undra över vad som menades med hänvisningen till nyårsafton. Kan det månne vara så att designern tycket att det kunde behövas något varmt om halsen när man går hem från festen i den kalla vinternatten? Tror nog att det kan bli en mycket trevlig halsduk om än inte den skira sjal jag i min enfald förväntat mej. Men det är väl inget fel i det? Och snabbt går det med slätstickningen, så första ledtråden fick jag färdig i ett naft. Tyvärr tillät inte längden på stickan att jag spännde ut den till sin fulla bredd, så något mer kommer väl mönstret att framträda när den är klar. Och förresten, det kanske kommer massor med snygga håligheter längre fram? Ja, ja, det är ju en hemlighet och den som lever får se vart det barkar hän.


Har nu fått ett nödrop från landet andra sidan kanalen. Våran Alex börjar frysa om öronen. Alla gamla mössor har tagit slut, eller börjar i alla fall bli i minsta laget, så nu har jag släppt allt annat för att bygga upp ett nytt mösslager. Den första gjorde jag i dubbelt Opalgarn, så den kommer förhoppningsvis att bli varm och go när nordan börjar vina längs Londons gator. Och nu ska jag ge mej på jakt efter mönstret på Djävulsluvan som jag vet ska finnas på Ravelry.

Fast livet består ju inte enbart av stickning, inte ens på helgerna. Idag har vi faktiskt varit och shoppat loss igen! Under en längre tid, ett år eller så, har vi pratat om att vi skulle behöva en ny soffa. Den gamla är inte jättekul längre. Men fy sjutton vad trögt det är att komma iväg på såna expeditioner! Men som sagt, idag blev det äntligen av. Vi hade kollat in att det fanns tre söndagsöppna möbelaffärer i grannskapet och gav oss iväg med den fasta övertygelsen att vi skulle få fara runt och in och ut ur dessa butiker och kanske rent av inte hitta nåt ändå. Men bingo! På första stället hade de en helt acceptabel, så den tog vi rakt av! Känns jätteskönt att ha det avklarat. Hoppas nu att de besökare som brukar besitta vår soffa och som högljutt klagat på komforten där, ska bli nöjda!

7 kommentarer:

Ståålfågel sa...

Så söt mössa! Alex kommer vara så gullig i den! Och visst börjare det bli kallt, vi gick en höstpromenad och jämförde vem som frös mest, om just öronen.

Vad du skriver om hemlighetsstuickningen begriper jag inte riktigt, spänna ut stickorna??? Undrar om man använde stickning som kodspråk under andra världskriget? Det eller stycken ur Hamlet.

Ny soffa förstår jag, beskriv beskriv beskriv!

Agneta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Agneta sa...

Nu så ett nytt försök. Blev lite konstigt det förrra:-)

Jag är också klar med första ledtråden men stickar min i mycket tunnare garn. Är avundsjuk på dig som stickar barnkläder. Har så dåligt med småbarn i släkten så stickar inte mycket sådant. Men nu så ska det bli ändring på det. en vän som ska ha barn nu

Eva i Halmstad sa...

Va skönt de måte vara att ha en mormor som slänger allt åt sidan för att se till att barnbarnet inte ska frysa, nu blir han ju både varm och fin.
Jag är inte så där duktig som det låter, jag är dum som börjar på för mycket, jag är lätt lockad, ge mej ett nytt mönster och jag hänger på de.
Ha de gott idag , ser ut att bli ännu en fin höstdag, Eva.

Anonym sa...

Jag skickade en länk på Ravelry, till mönster till en mössa. Det fanns ganska många att välja mellan...

Fin mössa, som du redan fått klar :-)

Sussry sa...

Alex har en sådan tur som har en så duktig mormor.
Ska bli kul att se hur sjalarna kommer att se ut.
Och soffan vill jag också se, nyfiken.
Ha det bra.

Anonym sa...

Nyårsafton, kanske som jag ser i alla fall är mönstret lite av nyårsraketer!

Snygg mössa, bra med dubbelt garn kan jag tro.

BSJ-jackan i opal blev liten som en skrutt!

Kram och väntar med spänning på resten av SOS och SOC.