MINA FAVORITER ALLA KATEGORIER!

M I N A F A V O R I T E R A L L A K A T E G O R I E R! / M Y F A V O U R I T E S!

Mina Favoriter

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

onsdag 16 juli 2008

Rapport utan bild /Report without any photo

Denna gång blir det inga bilder att visa. Inte för att jag varit oproduktiv, utan för att all min lediga tid hela sista veckan har använts till min hemliga teststickning, och den kommer att visas någon gång i framtiden.

Ja, nu är den klar, och fäst alla lösa trådar. Det var många! Jag använde Gjestals Fön, en bambu-bomullsblandning, som är jättemjukt och skönt men hu vad gräsligt många knutar/brott det var på garnet! I varje 50-gramsnysta var det minst en och ibland både två och tre knutar som var tvungna att klippas bort och därmed ännu fler ändar att fästa. Inte så humoristiskt, men nu är det gjort. Men de sista 8 cm var jag tvungen att riva upp och göra om :-(! Enligt mönstret skulle det vara ull, men jag använde som sagt bambu/bomull och fick därmed inte tillräcklig elasticitet i halsringningen. Synnerligen förargligt, men det var bara att bita i det sura äpplet och improvisera fram en annan lösning, några få intag och tunnare stickor ser ut att hjälpa, i alla fall en bit på väg. Nu vet i alla fall Jaquelyn att det bör påpekas i mönstret att ull är vad som gäller. Inget ont som inte har något gott med sej!

Nu ska jag återuppta bekantskapen med Jans tröja. Han hävdar å det bestämdaste att den inte kommer att vara färdig förrän tidigast 2010, men jag ska allt visa honom! Tror jag …

Sen har jag fått klartecken att göra en ny kofta till Ulf. Den förra blev ju inte så lyckad, om man nu ska uttrycka sej lite försiktigt. Tunn och slät ska den vara, med sprund och knapp i ärmarna för att underlätta uppkavling. Ska alldeles strax börja leta mönster, skulle vilja ha ett som stickas i ett stycke uppifrån och ner. Då är det ju ingen suck att korrigera eventuella stolligheter på längden. Garn har jag redan beställt från Modern Knitting, ett grått sockgarn. Har aldrig handlat från dem förut, så det ska bli spännande att se hur det utfaller.

Dessutom ska jag sticka en tröja till David! Hade aldrig vågat hoppas på att han skulle vilja ha en, men en crickettröja skulle tydligen sitta fint. En vit i bomull, ganska tunn och med flätor. Har hittat ett par mönster på Ravelry, detta fantastiska ställe när det gäller idéer.

Där hittade jag också en rundstickad bolero som jag är väldigt sugen på. Och så ska naturligtvis Shaun-tröjan till Alex färdigställas snarast, är så nyfiken på hur Shaun-figuren kommer att bli.

No pictures this time. But it isn’t because of laziness, I’ve been working at the secret test knitting every minute of my spare time for the last week. But now it’s finished. Well, I have finished it now, for the second time. I had to rip the last 8 cm because it didn’t turn out well in the yarn I chose. It should have been wool and not bamboo, so it wasn’t as elastic as it ought to be. I changed to smaller needles and think it will be ok in this way.

Then I will go back to Jan’s sweater. He thinks it won’t be finished until 2010, but he will see what I can do, if I want to ...! And of course I just have to finish the sweater with Shaun-the-Sheep for Alex, I’m so very curious about how it will work out!

I’ve ordered some yarn from Modern Knitting that will be for a cardigan for Ulf. The one I did last winter didn’t turn out very well, hope for better result this time. Now I just hope to find a good pattern for it. It shall be thin (the yarn is just as sock yarn) and done from top down. In that way I can fix the length if necessary after finishing it.

And I shall do a sweater for David, our son-in-law :-)!!! I had never dreamed of that he would like to have one, but now I’ve found out that a Cricket-sweater could be ok, a white one in cotton and with cables. I’ve found two patterns at Ravelry, and am just waiting to hear which of them he would prefere.

Inga kommentarer: