MINA FAVORITER ALLA KATEGORIER!

M I N A F A V O R I T E R A L L A K A T E G O R I E R! / M Y F A V O U R I T E S!

Mina Favoriter

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

torsdag 24 juli 2008

Stuckit emellan / Fitted in


Det går ju inte att bara hålla på med bautaprojekt, nåt litet snabbt måste allt till emellan också. Så då blev det en liten mössa till Alex! Snabbt och enkelt gjort av Garnstudios Safran, i förskjuten resår. Nu återstår att se när den kan komma till användning för den som avses, jag kan nämligen ha den! Ja, lite tight och kort är den kanske på mej, men ändå ...! Tack och lov för resårstickningen, kanske funkar det ändå?

I just had to fit in something small and fast, among the big and long lasting things I'm working with, so it became a cap for Alex. Now we just have to wait and see when it will suit him. I can have it! Well, may be a little bit too tight and short, but never the less ...! Thanks heaven for ribbing, may be it will work out?


Nåt helt annat som inte har någonting med stickning att göra, men som jag tycker är helt fantastiskt. Har ni hört talas om KIVA? En organisation som förmedlar mikrolån som hjälp till självhjälp för folk i utvecklingslände. Man skickar över $25 - lätt som en plätt med kort eller Pay Pal - som går till någon man själv väljer ut från listan över lånsökare. Sen löper det lånet på ett antal månader, och så kommer det ett meddelande att man har sina $25 att hämta när lånet är återbetalt. Alternativt så lånar man ut dem till nån annan. Har hållit på med det nu i drygt ett år och än har det aldrig falerat. Och om så skulle vara så är ju inte $25 någon katastrof att bli av med. Kolla in, se, läs och begrunda! Hela organisationen drivs runt av donationer. Varje gång man ger ett lån får man frågan om man vill donera 10% av den summan, och det tycker jag är skäligt.

And something totaly different. Have you heard about KIVA? It's a brilliant organisation that mediate micro loans as help for self-help to people in developing countries. You give a loan of $25, the borrower has some months or a year to pay it back and then you get them back - or lend them to another on! We have done it for quite a while now and it has never went wrong. And if so, it wouldn't do that much harm for us. And at the same time as you lend the money, you get asked it you would like to sponsor Kiva with $2,50, and it's reasonable, isn't it?

1 kommentar:

Monica sa...

Vad jag blir glad när någon skriver om mikrolån!!! Har själv försökt berätta lite om det för när jag, som är på plats, ser hur biståndspengar används blir jag ofta beklämd. Mikrolånen går direkt till människor som verkligen behöver dessa och kan skapa en egen försörjning vilket ger både självförtroende och självkänsla. Inge omvägar, pengarna kan inte hamna i någon krösus fickor. Vet inte hur det är hos den organisation du nämnde. I de jag tittat på bestämmer man själv vilka som ska få låna och då kan man ju styra upp mot sånt man tror på eller brinner för (givetvis textilprojekt i mitt fall....)

KRAM
/Monica