MINA FAVORITER ALLA KATEGORIER!

M I N A F A V O R I T E R A L L A K A T E G O R I E R! / M Y F A V O U R I T E S!

Mina Favoriter

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

onsdag 28 november 2007

Rörigt / Muddle

Visst värmer det ända in i hjärterötterna när det man gör blir uppskattat? Visst, jag stickar för att jag tycker det är kul, men när söta svärdotter Helene öser lovord över mina alster blir jag så lycklig! Hon är då för go'! Hon till och med lägger ut bilder av grejerna på sin blog!

Men nu är det mycket! Är ledig idag och hade stora planer för allt som skulle göras. Ett par dm på knapphålsslån till Ulfs kofta hade högsta prioritet. Ja, i alla fall efter strykningen och inslagningen av paket och packning inför ståndande resa till London på fredag morgon. Och så skulle jag ju plocka ut viner till nästa kurstillfälle. Kanske ta ett tag med dammsugaren också. Ja, så var planen.

Verkligheten:

Medan frukostgröten åts gick tankarna till ett mönster på en liten omlottkofta (så det kan bli!). Har ett slag grunnat på vilket garn som skulle kunna vara lämpligt. Tunnt och fint skulle det vara. Eureka! Jag har ju ett ljuvligt från Handpainted Yarn, 800 m/100 gr, lace alltså. Det skulle kanske kunna fungera? Alltså fram med nystvinda och nystade upp en härva. Ordentlig som jag nån gång nu och då kan vara, så stickade jag en provlapp, men den blev för liten. Upp ett snäpp i stickstorlek och nästa lapp blev alldeles utmärkt. Himla bra! Tror det kan bli lysande. Hoppas Johannas Baby inte har något emot en brun kofta?

Medan jag satt där och beundrade provlappen, ringer det på dörren och en efterlängtad bovärd kommer för att fixa ett fönster som inte gick att stänga riktigt. Passade på att tacka för nya spisen, kylen och frysen vi fick i förra veckan, men tyckte på att det skulle vara väldigt käckt om vi kunde få dörrarna omhängda. De öppnas åt fel håll i förhållande till avställningsytan vid sidan om. Lite tetigt. Jomen visst, han skulle skicka någon, någon gång.

Oj, jag skulle ju bränna en skiva med foton som låg i datorn och som borde framkallas. Dem ska vi ju ha med oss till Karin på fredag! Förstår inte det här, alla andra bränner och grejar och donar i ett nafs, men för mej tar det en evighet innan jag kommer på hur det är man ska göra. Gör det väl för sällan, kan tänka.

Medan detta pågick, vandrade tankarna vidare. Tröjan jag lovat göra till Madeleine, 10 år, visst ja, nu kom jag på vilket garn jag ska använda! In i garnhögarna och fram med garnet. Bränningen gick till slut bra, och jag kunde i lugn och ro leta rätt på ett mönster hos Garnstudio. Ny provlapp med strålande resultat, det passade perfekt! Livet leker.

Det ringer på dörren, utanför står två verktygstyngda herrar för att skifta läge på kyl- och frysdörrarna. Snacka om snabba ryck! Oj, överskåpen skulle tömmas, snabbt som ögat ut med alla formar och apparater och alla övriga bra-å-hagrejer som bor där. Att två så små skåp kan rymma så mycket! Varenda fri yta i köket fylldes. Nu är i alla fall dörrarna i rätt läge, men alla utplockade grejer står fortfarande där de står. Klockan börjar närma sej eftermiddag, och jag blev bara så trött på det! Var helt enkelt tvungen att försöka samla ihop mej lite, och vad är då bättre än att skriva några rader?

Känner mej redan lite mer strukturerad, tror faktiskt jag ska ge mej ut i stadens vimmel nu. Har faktiskt mitt i allt det övriga fixat iordning sista Hemlispaketet. Ja, inte för att det är så hemligt längre, Camilla vet nu vem jag är. Hoppas nu hon kommer att gilla innehållet!

När jag ändå är ute måste jag handla lite mat också. Och lämna in den nybrännda skivan till framkallning. Och kanske kika in i leksaksaffären? Inte för att Alex riskerar att blir utan paket när vi kommer, men ett till kan väl inte skada?

Skulle ju bara lägga in några foton här också. Men ska det spöka så ska det! Jag blir faktiskt tämligen trött på dessa tekniska prylar som aldrig gör som man vill. Har tagit några kort på provlapp och kofta, korten går att se i rutan i kameran men det går inte att få över dem till datorn! Nu har jag ominstallerat ett program, tagit om korten men lik förbaskat står det bara på datorrutan att det inte finns några bilder i enheten. Det var stora fina kameran, det. Men vi har ju en annan, så skam dem som ger sej, tänkte ta nya kort med den istället och se om det hjälper. Men då var batterierna naturligtvis slut i den. De ligger på laddning nu, får se om jag får tid och ork och framför allt möjlighet att komplettera de här raderna med några bilder senare.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

I'm so happy, my dear daughter-in-law Helene say so much nice about everything she and Ulf gets, so I'm really moved about it! She even publish photos of the things on her blog!

Today I'm off work, lovely. I have so much to do and has planed so much for the day. Pack for the trip to London the day after tomorrow. Knitt a bit more at the edge of Ulf's cardigan. Has to finish it soon, it has been laying around long enough now. And some vaccumcleaning wouldn't do any harm. Some shoping has to be done as well. Yes, that was the plans.

Reallity:

When I had my breakfast I suddenly remembered a lovely laceyarn from Handpainted Yarn, that may be should be just what I've been looking for, for a small sweater for Johanna's Baby. (Johanna is the daughter of our very close friends Soile and Kauko.) So first of all stright ahead to the stash. I was lucky to find it quite soon and just had to do a swatch. The first one wasn't that good, a bit too small. And at that point I couldn't just leave it, could I? Had to do another one, and that turned out well. Great, now that's done. Hope Johanna's Baby will like a dark brown sweater!

Just when that was finished and I should start with some of my brilliant plans of duty, the doorbell rang and the caretaker of this house came to fix a window we have had problems with. Great, lovely, but it took a while.

But I didn't have to stay with him, so I decided to burn some photos to a cd, and take them to a photoshop for developing. Everyone else do this without any problems, but for me it is a fight! May be I just don't do it often enough, but I have to think and try and try again in another way, and get more and more upset about it. Eventually I managed, so now I have the cd, just have to go away with it.

Then the doorbell rang again, and two gentlemen stood there, ready to fix the doors at our new freezer and fridge. They were opened in the wrong direction so it had to be changed. But that ment that I had to empty the cupboards over them in a rush, and it is a lot of things in them! Can't believe that so many things get room in two such small cupboards! So now all of it is spread out all over the kitchen. Just have to do something about it, but need a rest first. And what would be better as a rest, than writing some lines?

But some lines without a photo or two is quite dull, isn't it? So I took a few photos of the swatch and the cardigan and another babysweater I began with yesterday. This is something I've done often enough, without any problems, but today? No, can't get the photos out of the camera! They are there, I can see them, but the computer refuse to realize that they are there! A sign with "no photos on the unit" is all I get from it! I don't like tecnical things that don't work! I hate to read instructiobooks! But we have another camera - of course with no loaded batteries! - so I will try that one later. May be or may be not it will turn up some photos here a bit later.

Now it's quite late in the afternoon, so I have to change some of my great plans for today. I have to do some shopping, nothing to discuss. I have to fix the photos for Karin. But I really don't think I will have time for the vaacumcleaner, sad to say :-)!

Inga kommentarer: